tirsdag den 8. november 2011

I øvrigt mener jeg......

De fleste kender Cato den ældres (234 f.Kr.-149 f.Kr.) citat: "I øvrigt mener jeg, Karthago bør ødelægges". Jeg har det på samme måde i forbindelse med valg af sundheds it systemer.

Her bør der være flere klinikere med i beslutningsprocessen om, hvilke it systemer, der skal vælges.

Med kliniker mener jeg, som det fremgår af Den Store Danske: "læge, der især beskæftiger sig med kliniske undersøgelser".

Læger er de eneste, som er uddannet til at stille diagnoser og beslutte behandlinger ud fra en syntese af oplysninger fra laboratoriesystemet, medicinske data, skanninger osv. Hvorfor det er svært at forstå, at det primært er administratorer og it teknikere, som bestemmer, hvilke systemer vi skal bruge.

Jeg har f.eks. svært ved at forstille mig, at det ikke primært er bankuddannede, som har været med til at designe og vælge de driftsikre banksystemer, som vi alle kender fra bankverdenen.

Måske skal det hele bare privatiseres. Det er selvfølgelig ironisk ment, men der mangler incitamenter for it virksomhederne til at levere optimale løsninger til de offentlige sygehuse.

De praktiserende læger har i mange år haft bedre systemer end vi har inden for hospitalssektoren. Der findes omkring otte forskellige systemer til praksissektoren, som kæmper om at lave bedre systemer end de andre. Den praktiserende læge har et økonomisk incitament til at skifte system, hvis et andet system er bedre eller mere effektivt.

Sådan er det mildt sagt ikke på hospitalerne. I Region Hovedstaden er man ved at implementere et system, som hedder ESA - det står for "Effektiv System Adgang". Det er så effektivt, at jeg hele dagen i dag har måttet køre på nødprocedurer.

Det effektive består i (når det virker), at man kun skal logge på ESA, så gemmer dét system adgangskoderne til alle de andre forskellige systemer. Men under alle omstændigheder skal jeg stadig taste det samme CPR-nummer ind i booking programmet, laboratoriesystemet, medicineringssystemet osv.

Når jeg skal beslutte, hvilket antibiotika, en patient skal have, skal jeg bruge infektionsparametre fra laboratoriesystemet, antibiotika fra medicineringssystemet samt eventuelle operationer fra bookingprogrammet.

I dag skal jeg hoppe rundt i tre forskellige systemer, hvor jeg ikke engang kan få en grafisk visning.

Det er muligt, at de systemer, som kan det hele, er dyre, men er det i anskaffelsesomkostninger eller er det i behandlingsomkostninger ?

Så i øvrigt mener jeg, at der skal klinikere med til at beslutte, hvilke it systemer, vi skal bruge i sundhedsvæsenet.


3 kommentarer:

  1. michael skov jensen8. november 2011 kl. 20.34

    I Viborg har vi systemet. Et log-on til alt, og via faneblade kan få adgang til alle dokumenter,lab-skemaer hvor patologi, billeddiagnostik og mikrobiologi også findes. Dog ikke hvis vi vil sammenligne aktuelle røntgenbilleder med tidligere gamle billeder. Vi bruger stort set ikke papir i ambulatorier eller på stuegang.
    Vi klinikkere har været med fra starten og sat de rigtige krav - så jeg er helt enig. Møder IT firmaerne ikke disse krav tror de deres systemer kan alt men kommer hurtig til kort i en kompliceret medicinsk hverdag.
    Vores system trænger dog til en stor opgradering - det bliver ikke til noget.
    For nu handler det om MidtEPJ der rulles ud i Region Midt - det er godt vi er sidst til at skulle bruge den. Så håber vi den fungerer !

    SvarSlet
  2. Kære Peder.

    Jeg er bange for, at IT problemerne i Region H er langt mere alvorlige, end hvilke faggrupper som skal være med til at vælge nye IT systemer.

    Vi har nu igennem et par år i Region H været ude at stand til at levere stabil og hurtig drift af de grundlæggende kliniske IT systemer. Først den dag hvor vores læger og sygeplejersker oplever, at de kan finde journalnotater, blodprøvesvar, røntgenbilleder og medicin på skærmen uden utallige nedbrud, perioder med lange svartider og masser af spildtid med at logge på igen og igen, giver den diskussion mening for mig.

    Vi er der, hvor vores grundlæggende teknologi simpelthen fungerer for dårligt. Man kan med rette som kliniker (og skatteborger!) spørge, hvorfor f..... vi har bragt os selv i den situation. Det er stedet her ikke det rette til at svare på, men vi må erkende at os på de ledende poster i regionens hospitalsvæsen har fejlet på dette punkt. Nu er IT ledelsen skiftet ud, vi hælder flere penge i området, øjne ude fra kigger på vores situation osv. Resultatet af dette skulle gerne blive, at klinikerne en dag kommer til at opleve hurtig og stabil drift. Og den dag kan vi tale om, hvem der skal med til at vælge nye systemer. 

    Mvh.

    Jonatan Schloss

    SvarSlet
  3. Det korte svar på Peders relevante kritik: Manglende fokus på problemet fra hospitalsledelsen. Der vil intet ske, før ledelseslaget tager ansvar for denne del af driften.

    SvarSlet