mandag den 12. august 2013

Mine bedste apps er ikke medicinske - 2



 Jeg har samlet en række apps her, som jeg selv har glæde af. Jeg har også oprettet en gruppe i Laegedebatten, hvor du er meget velkommen til at lave anmeldelser og kommentere: http://laegedebatten.dk/apps/ 

Her er den anden af mine i alt tre app-blogs:

 
Dropbox er en "mappe" eller et netværks drev, som ligger ude i cyberspace. Hvis man henter programmet til egen computer (uanset mærke), fungerer den som en almindelig mappe på computeren, hvor det er muligt at oprette undermapper, på samme måde som på computeren. 

Den største fordel ligger i, at der oprettes en kopi af alt, hvad der er i mappen i cyberspace. Så man skal naturligvis ikke have patientrelateret materiale liggende i mappen.

Det er også muligt at dele mapper, hvilket kan være særdeles praktisk, hvis man har et fælles projekt med andre. Det kræver naturligvis, at de også har Dropbox. Desværre går den brugte plads, man bruger, fra hos begge brugere.

Der er også en speciel mappe, hvor man kan dele med alle via et link. Hvilket kan være en fordel frem for at sende store filer rundt med mail - se nedenstående eksempel:

Alle mapper kan tilgås fra en vilkårlig Browser via dens hjemmeside. Men der findes også Apper til iPad, iPhone, Android og faktisk også til de nye Windows telefoner.

Derfor er det stort set ikke nødvendigt at bruge USB stik mere. Hvis jeg skal undervise, bliver Power Point præsentation lagt i Dropbox, så jeg kan hente den fra en vilkårlig computer. Det samme gør naturligvis artikler fra PubMed, som bliver synkroniseret med GoodReader - se min blog om den app her.

Af andre faciliteter kan nævnes automatisk synkronisering af billeder taget med smartphones, så man er fri for manuelt at skulle videresende eller overføre billederne. 

Personligt har jeg også en "ferie" mappe, hvor alle vores reservationer til hoteller, udlejningsbiler, rejsebeskrivelser (fra fx http//bookboon.com/dk) ligger. Mulighederne er legio.

Man får kun 2 GB gratis. Man kan naturligvis købe sig til mere, og det er også muligt at få op til 20 GB ved at invitere venner til Dropbox.

Link: Dropbox


SugarSync er bedre, men også lidt mere "nørdet". Her får man gratis 5 GB og kan også invitere og derved få gratis plads op til 32 GB.

Det smarte ved SugarSync er, at den har en "Magic Briefcase", som har sin egen e-mail adresse. Det betyder, at hvis man modtager en mail med et dokument, som man gerne vil have let adgang til, kan man videre sende den til "Uploaded by Email" i Magic Briefcase. Så vil der være adgang til dokumentet på samme måde som ovenfor ved Drobox. Mail adressen oprettes under indstillinger.

Der, hvor den er lidt nørdet, er, at hvis man sletter en fil, skal den også slettes i cyberspace, da den ellers bevarer en kopi. Hvis man ikke er opmærksom på det, kan man opbruge al pladsen med slettede filer.

Link: SugarSync


Ingen kommentarer:

Send en kommentar